Woda zdobywa polski rynek

0

Spożycie wody butelkowanej w Polsce od kilku lat systematycznie rośnie. To dobra wiadomość dla całej branży. Szczególne, że według prognoz w ciągu najbliższych kilku lat rynek wód butelkowanych może w dalszym ciągu rosnąć o minimum 3,5-4 proc. rocznie.

www.koceo.pl - największy wybór koców, pledów i narzut w Polsce

Statystyczny Polak kupuje co roku około 180 l napojów bezalkoholowych. Jak wynika z raportu KPMG „Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce”, coraz więcej z nas ma swoje ulubione napoje, po które niezmiennie sięga od lat (58 proc.), zwracając przy tym uwagę na ich walory zdrowotne (52 proc.).

Moda na zdrowy styl życia niewątpliwie sprzyja zwłaszcza rozwojowi rynku wody butelkowanej, która dominuje wśród napojów bezalkoholowych pod względem wolumenu sprzedaży. Na wodę butelkowaną Polacy wydają ponad 5 mld zł, kupując 3,5 mld l tego produktu w kanałach off- i on-trade.

Zdaniem ekspertów z KPMG, w kolejnych latach tendencje wzrostowe w segmencie wody będą jeszcze silniejsze – szacuje się, że do 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld zł.

Pij na zdrowie

Woda butelkowana podbija rynek m.in. dzięki coraz popularniejszej modzie wśród konsumentów na zdrowy tryb życia. Zdaniem ekspertów trendy prozdrowotne decydują o szybszym rozwoju niektórych kategorii – jak woda niegazowana, soki NFC, napoje izotoniczne – przy jednoczesnym osłabianiu sprzedaży innych grup produktów, np. napojów gazowanych typu cola czy niegazowanych napojów owocowych.

Na wodę butelkowaną Polacy wydają ponad 5 mld zł, kupując 3,5 mld l tego produktu.

Pomaga także coraz lepsza wiedza na temat zdrowego żywienia, korzyści płynących z odpowiedniego nawadniania organizmu oraz dostarczania mu odpowiednich składników odżywczych.

Polacy coraz częściej czytają etykiety, aby wybrać zdrowy produkt. Jak podaje KPMG, aż połowa wszystkich konsumentów wyjątkowo ceni dobry skład produktów i wybiera napoje bez sztucznych dodatków, czyli takie, które uważa za zdrowe.

Choć moda na picie wody rośnie, wyniki z badań TNS Polska przygotowanych na zlecenie Żywiec Zdrój, dowodzą, że Polacy pomimo zaleceń lekarzy w dalszym ciągu spożywają jej za mało.

W sezonie i nie tylko

Na wzrost sprzedaży wody wpływa także temperatura. Wysoki sezon w kategorii wody rozpoczyna się już w kwietniu, gdy temperatura powietrza przekracza 12-15 st. Celsjusza, i trwa do końca września. W tym czasie rośnie znaczenie wód gazowanych, gdyż są bardziej orzeźwiające, a także wariantów smakowych. Jak wskazują eksperci, konsumenci najchętniej kupują wodę w butelkach 1,5-litrowych.

Według Hoop Polska 1,5-litrowe butelki wody stanowią ponad trzy czwarte wolumenu sprzedaży tej grupy produktowej. Wiosną i latem na znaczeniu zyskują jednak mniejsze, bardziej poręczne opakowania 0,33, 0,5 czy 0,7 l. Latem konsumenci częściej spędzają czas poza domem i chcą mieć wodę zawsze przy sobie.

Żywiec Zdrój SA liderem na rynku

Rynek wody mineralnej w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Znajduje się na nim blisko 230 rozlewni wód mineralnych. Jednak ponad połowa rynku należy do grupy kilku największych graczy. Są wśród nich m.in. Danone Waters, właściciel firmy Żywiec Zdrój S.A., Nestle S.A., właściciel firmy Nałęczowianka Sp. z o.o., Nałęczów Zdrój, właściciel marki Cisowianka, Ustronianka Sp. z o.o. oraz Coca-Cola Company produkująca Kroplę Beskidu i PepsiCo z marką Krystaliczne Źródło.

Jak podaje Euromonitor pierwsze miejsce na rynku wód butelkowanych w Polsce w 2015 roku należało do firmy Danone Waters, właściciela firmy Żywiec Zdrój SA. Tej ostatniej udało się w ostatnich latach umocnić pozycję lidera mimo coraz silniejszej konkurencji i pojawienia się nowych graczy na rynku. W dalszym ciągu jest najlepiej rozpoznawalną marką wśród wód butelkowanych. Jak wynika z badań Millward Brown przeprowadzonych w 2014 roku, aż 98 proc. użytkowników wód butelkowanych słyszało o marce Żywiec Zdrój. Blisko 80 proc. respondentów wymienia Żywiec Zdrój spontanicznie jako markę, którą zna. Z kolei dla 33 proc. jest to pierwsza marka, która przychodzi im do głowy.

Żywiec Zdrój jest najlepiej rozpoznawalną marką wśród wód butelkowanych.

W rankingu Euromonitora drugie miejsce na rynku należy do firmy ZL Nałęczów Zdrój (marka Cisowianka), na trzeciej pozycji jest Nestle SA (Nałęczowianka). Czwarte miejsce należy do Ustronianki, piąte zaś do Coca-Coli produkującej Kroplę Beskidu. Niestety Euromonitor nie podaje ani wartościowych, ani wolumenowych udziałów tych firm i marek w rynku.

Wolimy butelkowaną niż z kranu

Prognozowany dalszy wzrost wartości rynku wody butelkowanej nie dziwi biorąc pod uwagę niechęć Polaków do picia wody z kranu. Pomimo polepszenia się jakości tej ostatniej, dostępności domowych filtrów umożliwiających pozbycie się aromatu chloru oraz nieproporcjonalnie dużych różnic cenowych między wodą wodociągową a butelkowaną, Polacy niezmiennie wolą tą ostatnią. I pomimo, że kolejne badania ujawniają, iż wody butelkowane w Polsce charakteryzują się nikłą zawartością pierwiastków korzystnych dla zdrowia.

Około 45 proc. spożywanej wody butelkowanej to „woda źródlana”, nie różniąca się od wody z kranu, a tylko 35 proc. spełnia wymagania prawne by kwalifikować ją, jako naturalną wodę mineralną. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego w 2015 roku przez TNS Polska na zlecenie Fundacji Sendzimira, spożycie wody z kranu budzi niepokój i bywa postrzegane negatywnie. 26 proc. respondentów uważa, że woda z kranu jest niesmaczna, a 25 proc., że niezdrowa. Z badania jednoznacznie wynika, że woda „w opakowaniach” ma obecnie dla respondentów przewagę nad wodą z kranu „bez opakowania”, głownie ze względu na jej dostępność i łatwość przenoszenia.

Okazuje się, że interesującym dla respondentów rozwiązaniem byłby system zwrotnych butelek na wodę. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się aż 67 proc. badanych. Jednocześnie respondenci podkreślają, że bardzo ważna w tym rozwiązaniu byłaby szeroka dostępność automatów na butelki zwrotne, które zwracałoby się za kaucją oraz wprowadzenie we wszystkich sklepach obowiązku przyjmowania wszystkich butelek zwrotnych.

Red Lychee - Koce i Pledy z Najlepszej Wełny i Kaszmiru
Udostępnij:

Skomentuj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.