WodaPress

TOP 10 producentów wody butelkowanej na świecie


Coraz większa populacja, niedobór wody sanitarnej, obawy dotyczące wpływu napojów kolorowych i słodzonych na zdrowie, wzrost zamożności i moda na zdrowy styl życia powodują, że wzrasta spożycie wody butelkowanej na całym świecie. Z drugiej strony coraz lepsza technologia w zakresie filtracji, rozlewania napojów oraz sprawniejsza logistyka ułatwiają firmom wydobywać i dostarczać miliardy litrów dla spragnionych na całym świecie ludzi. Poniższe zestawienie prezentuje 10 krajów, w których konsumuję się największą ilość wody butelkowanej na świecie.

Francja (9,04 mld litrów rocznie)

Francuzi zwiększyli spożycie wody butelkowanej, ponieważ boją się problemów związanych z otyłością i narastającymi chorobami cywilizacyjnymi. Wzrost konsumpcji wody butelkowanej jest również efektem odwracania się od napojów kolorowych i słodzonych. Jak wykazują ostatnie badania większość Francuzów nadal pije wodę z kranu, mimo to połowa z nich dodatkowo sięga po wodę z butelki, przynajmniej raz dziennie. Ostatnie badania wykazują, że szczególnie upodobali sobie wodę smakową. Francuzi rocznie wypijają ponad 9 mld litrów wody butelkowanej rocznie.

Włochy (10,90 mld litrów rocznie)

Według aktualnych statystyk wody butelkowane we Włoszech zyskują coraz większą popularność i są równie często spożywane podczas posiłków, co wino. Ostatnie badania wskazują nawet, że przeciętny Włoch przeznacza 55% z wszystkich wydatków żywnościowych na wodę butelkowaną i wino. Przyczyną wzrostu spożycia wody butelkowanej są coraz większe zanieczyszczenia wody z kranu. Moda na zdrowy styl życia również odgrywa tu swoją rolę, choć współczynnik otyłości we Włoszech jest niższy niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Włosi rocznie wypijają prawie 11 mld litrów wody butelkowanej rocznie.

Niemcy (11,73 mld litrów rocznie)

Niemcy, podobnie jak większość mieszkańców Unii Europejskiej, coraz bardziej uświadamiają sobie zagrożenia związane z rosnącą otyłością i chorobami sercowo – naczyniowymi, nowotworami, czy AIDS. Coraz częstsze sięganie przez Niemców po wodę butelkowaną jest próbą uchronienia się przed wyżej wymienionymi chorobami i wynika z mody na zdrowy styl życia. Na wzrost sprzedaży wody butelkowanej wpływa też jej powszechna dostępność. Umiejętnie wyeksponowane butelki z wodą w Niemczech widać na każdym kroku. W automatach, na stacjach paliw, czy w każdym, najmniejszym sklepie detalicznym. Roczna konsumpcja wody butelkowanej w Niemczech to ponad 11,7 miliardy litrów rocznie i jest to największa ilość w całej Unii Europejskiej.

Tajlandia (13,70 mld litrów rocznie)

Położenie Tajlandii i panujący tam tropikalny klimat w dużej mierze przyczyniają się do zwiększonej konsumpcji wody butelkowanej przez mieszkańców i licznej grupy odwiedzających kraj turystów. Do tego dochodzi coraz większa świadomość mieszkańców związana ze zdrowiem i brak zaufania do wody z kranu. Do coraz większej konsumpcji przyczyniają się też akcje społeczne przestrzegające mieszkańców i turystów przed piciem wody z niepewnego źródła i nawołujące do kupowania wody tylko w zamkniętej butelce, kupionej w sklepie. Duże znaczenie ma też niska cena wody butelkowanej i coraz większa jej dostępność. Wodę rozlewają tutaj zarówno azjatyckie, coraz lepiej prosperujące, nowoczesne firmy oraz międzynarodowe koncerny, takie jak Coca-Cola Company, czy PepsiCo. Roczna sprzedaż wody butelkowanej w Tajlandii to około 13,70 miliardów litrów rocznie.

Indie (17,41 mld litrów rocznie)

Spożycie wody butelkowanej w Indiach jest wynikiem borykania się tego kraju z niedoborami wody. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści piją wodę butelkowaną, bo są przekonani, że to uchroni ich przed groźnymi chorobami, między innymi przed dyzenterią. Roczna konsumpcja wody butelkowanej w Indiach to około 17,5 miliarda litrów rocznie. Ilość ta nie powinna dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że jest to drugi, co do liczby ludności, kraj na świecie, przekraczający 1,23 mld osób.

Brazylia (20,28 mld litrów rocznie)

Jak przystało na największy kraj w Ameryce Południowej, Brazylia jest największym konsumentem wody butelkowanej na swoim kontynencie. Jej roczna konsumpcja wynosi ponad 20 miliardy litrów rocznie. Jednym z głównych problemów tego kraju jest zanieczyszczenie wody w kranach, która po wypiciu może spowodować zakażenie wieloma chorobami. Jest to podstawowa przyczyna wzmożonego zainteresowania wodą butelkowaną. Najbardziej narażeni są mieszkańcy obszarów wiejskich i licznych w kraju slumsów. Brazylijski przemysł wód butelkowanych został zdominowany przez światowe korporacje, takie jak Nestle i Danone. Obecność dużych korporacji powoduje większą dostępność wody za rozsądną cenę. W Brazylii coraz większą popularnością cieszy się woda Premium.

Indonezja (25,81 mld litrów rocznie)

Indonezja, składająca się z tysięcy wysp, to trzeci, co do liczby ludności, kraj w Azji, przekraczający 240 mln osób. Roczna konsumpcja wody butelkowanej wynosi tu prawie 26 miliardy litrów rocznie. Zgodnie z danymi Euromonitor International najpopularniejszą marką wody butelkowanej w Indonezji jest Danone Aqua, która w 2015 roku osiągnęła rekordowy na skale kraju wynik, z prawie 50% udziałem w rynku. Konsumpcja wody butelkowanej w Indonezji wciąż rośnie, głównie dzięki urbanizacji i wzrastającej liczbie ludności. Nie bez znaczenia jest też fakt, że Indonezyjczycy coraz częściej zdobywają wyższe wykształcenie i są świadomi zagrożeń powodowanych przez zanieczyszczoną wodę, jednocześnie sięgając po wodę butelkowaną.

Meksyk (30,58 mld litrów rocznie)

Do najważniejszych problemów tego kraju należy zaliczyć brak czystej wody pitnej oraz niewłaściwe oczyszczanie ścieków. System wodociągowo – kanalizacyjny w Meksyku nie działa poprawnie, a efektem tego, jest występowanie wręcz żółtej, zanieczyszczonej wody w kranach. Wyliczono, że większość problemów zdrowotnych dzieci w Meksyku jest bezpośrednio związana z jakością wody pitnej. Meksykanie kupują wodę butelkowaną nie tylko aby zaspokoić swoje pragnienie. Często używają jej do kąpieli, szczególnie małych dzieci. Między innymi dlatego są oni liderami w konsumpcji wody per capita na świecie. Ciekawostką jest fakt, że w Meksyku jest pobierany podatek od napojów słodzonych w wysokości jednego peso za litr. Rynek wód butelkowanych w Meksyku zdominowały trzy światowe korporacje, takie jak Danone z marką Bonafont, Coca-Cola Company z marką Ciel i PepsiCo. z marką Epura. Roczna sprzedaż wody butelkowanej w Meksyku to ponad 30,5 miliardów litrów rocznie.

USA (44,40 mld litrów rocznie)

Amerykański rynek wód butelkowanych to prawdziwa potęga w skali całego globu. Według raportów Amerykanie wypijają rekordową ilość wody butelkowanej, która wynosi ponad 44 miliardy litrów rocznie. Średnio każdy mieszkaniec tego kontynentu wypija prawie 150 litrów wody butelkowanej rocznie. Wzrost sprzedaży w 2016 roku względem wcześniejszego wyniósł rekordowe 9%. Wzrost sprzedaży w latach ubiegłych wynosił około 3% rocznie i nic nie wskazuje na to, by trend wzrostowy miał ulec zmianie. Tamtejsi konsumenci stopniowo rezygnują z popularnych, gazowanych słodzonych napojów na rzecz wód naturalnych, wód smakowych oraz innych produktów, które zawierają mniej cukru, sztucznych dodatków i są postrzegane jako zdrowsze. Stany Zjednoczone, z uwagi na zróżnicowaną strefę geograficzną i klimatyczną stoją przed szeregiem problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i borykają się z oczyszczaniem i rozprowadzaniem czystej wody pitnej.

Chiny (77,60 mld litrów rocznie)

Chiński rynek wody butelkowanej to obecnie miliardowy przemysł. Jego rozwojowi sprzyja rosnąca świadomość konsumentów, którzy powoli zaczynają przedkładać zdrowie nad pieniądze. Jak przystało na najbardziej zaludniony kraj świata są krajem konsumującym najwięcej wody butelkowanej. Chińczycy wypijają około 77,6 miliardów litrów wody rocznie. Imponujący jest prawie 100% wzrost konsumpcji wody w tym kraju w porównaniu z rokiem 2010. Interesujące jest to, że pod kątem wielkości sprzedaży dopiero w 2013 roku wyprzedziły Stany Zjednoczone, wcześniejszego światowego lidera. Tutaj należy wspomnieć, że liczba ludności w Chinach wynosi 7,3 mld, a w USA około 325 mln. Jak łatwo policzyć średnio każdy mieszkaniec stanów zjednoczonych wypija prawie 150 litrów wody butelkowanej rocznie, a mieszkaniec Chin niespełna 55 litrów. Dlatego szacuje się, że jest to kraj o ogromnym potencjale, jeśli chodzi o sprzedaż wody butelkowanej w przyszłości. Po wielu przeprowadzonych badaniach w rozlewniach wód znanych producentów, stwierdzono, że stosują oni nieetyczne praktyki, ponieważ często sprzedają zamkniętą w butelce nieprzetworzoną, niejednokrotnie zanieczyszczoną wodę wodociągową lub pochodząca z nielegalnych studni. Dlatego w roku 2014 wprowadzono liczne zmiany zaostrzające prawo dotyczące rozlewania i handlu wodą butelkowaną.