WodaPress

Specyfika rynku wody butelkowanej w Australii i Oceanii

Australia to jeden z najbardziej suchych z zamieszkiwanych kontynentów. Dostęp do wody jest regulowany przez rząd, który kładzie szczególny nacisk na zrównoważoną konsumpcję i oszczędność ze względu na częste wysychanie wód powierzchniowych. Oceania ze względu na bardziej tropikalny klimat polegać może nie tylko na źródłach wewnętrznych rzek, ale i opadach w porze deszczowej.

W Australii zasoby wodne szacuje się na 292 miliardy metrów sześciennych wód powierzchniowych, jednak dokładny rozmiar wód podziemnych nie został szczegółowo określony. Ilość dostępnej do spożycia wody w krajach Oceanii jest zmienny, zwłaszcza, w ciągu ostatnich lat. Obserwowane zmiany w klimacie przynoszą niepewność na rynku, susze i niedobory, które stanowią coraz większe zagrożenie dla mieszkańców tego regionu.

Ponad połowa terenów w Australii to tereny bezodpływowe. 1/3 z nich to zlewiska Oceanu Indyjskiego, a 10% stanowi zbiór dorzeczy Oceanu Spokojnego. Większość rzek oraz jezior ma charakter epizodyczny. Obszar, w którym można spotkać krystalicznie czyste rzeki to Wielkie Góry Wododziałowe, a także Niziny Centralne bogate w wody artezyjskie. Kraje Oceanii w głównej mierze ograniczone są w konsumpcji do wód rzecznych, regionalnych źródeł oraz opadów deszczowych.

W ostatnim okresie tak Australia, jak i region Oceanii zmaga się z rosnącym zapotrzebowaniem oraz niedoborami wody pitnej. Sytuacja w Australii objawia się stale rosnącymi cenami wody butelkowanej. W Oceanii wody pitne są regularnie zanieczyszczane, czy to przez nieuwagę mieszkańców, czy to kataklizmy. Niektóre miasta i państwa decydują się na import wody pitnej np. z Japonii. Wszelkie programy rządowe wspierające edukację w zakresie oszczędności wody pitnej na razie nie przynoszą spektakularnych rezultatów.

Według firmy analitycznej IBISWorld rynek wód butelkowanych w Australii jest warty 736 milionów dolarów australijskich (ok. 2,2 mld złotych). Zdecydowanym liderem w sprzedaży wód butelkowanych w Australii jest marka Mount Franklin, należąca do grupy Coca-Cola Amatil, z udziałem w rynku sięgającym 40%. Na kolejnych miejscach jest Coles Natural Spring Water (14% udział w rynku), Pump Pure Water (12,8% udział w rynku), Cool Ridge (11,7% udział w rynku), Frantelle (5,9% udział w rynku). Na uwagę zasługuję 1,8 procentowy udział w rynku wody Fiji. To woda z segmentu premium, pochodzenia artezyjskiego, butelkowana na maleńkiej wyspie Fidżi. Fiji jest największym produktem eksportowym wyspy, dostępny w większości krajów świata.

Rynek wody w samej Nowej Zelandii zdominowany jest przez dwóch graczy. Pierwszym jest grupa Coca-Cola Amatil, posiadająca w Nowej Zelandii takie marki, jak Pump i Kiwi Blue. Drugi to firma Frucor, właściciel wiodącej na tym rynku wody H2Go.

Marki wód butelkowanych w Australii i Oceanii:

  • 420 (Nowa Zelandia)
  • Adams Ale
  • Alkalife Natural Alkaline Water
  • Alkaline Water
  • Antipodes (Nowa Zelandia)
  • Aqua Hundred
  • Aqua Pacific (Fidżi)
  • Aqua Pura
  • Aquanate
  • AQUAQUEEN
  • Arctic Ice
  • Australian Spring
  • Beloka
  • Blue Cool
  • Boon Spa
  • Brightwater Ridge (Nowa Zelandia)
  • Cape Grim
  • Cascade Springs
  • Cloud Juice
  • Cold Ridge
  • Cool Blue Mineral Water (Nowa Zelandia)
  • Cool Ridge
  • Coorory Mountain
  • Cottonwood Valley
  • Crystal Organic Water
  • Crystal Spring
  • Deep Spring
  • Deep Spring (Nowa Zelandia)
  • Dew
  • Diamond
  • Edge (Nowa Zelandia)
  • Emerald Forest
  • Entee
  • Eternal Water (Nowa Zelandia)
  • Fiji Water (Fidżi)
  • Frantelle
  • Fraser Blue
  • Gigis Water
  • Glacier Water
  • Golden Circle
  • H2Go (Nowa Zelandia)
  • Hartz Mineral Water
  • Holy Water (Nowa Zelandia)
  • Huon Valley Springs
  • Infinity (Nowa Zelandia)
  • Island Ice

Jeśli znasz markę wody butelkowanej, której jeszcze nie wymieniliśmy w dziale Wody Świata, podziel się z innymi tą wiedzą pisząc do nas: redakcja@wodapress.pl