Pijesz, gdy odczuwasz silne pragnienie? To za późno, bo apetyt na coś mokrego świadczy o tym, że zaczynasz się już odwodniać. Zobacz ile i co należy pić, aby prawidłowo nawodnić organizm. Zdradzamy także proste sposoby na wyrobienie w sobie zdrowego nawyku picia wody w ciągu dnia.

O ile bez jedzenia jesteśmy w stanie przeżyć ponad miesiąc, to bez wody nie przeżyjemy dłużej niż kilka, kilkanaście dni. Dlatego mimo, że woda nie jest zaliczana do składników odżywczych, stanowi niezbędny element naszej codziennej diety. Jest ona potrzebna każdej komórce naszego ciała, które przecież w 60-70 proc. składa się właśnie z wody. To m.in. od niej zależy nasze dobre samopoczucie oraz prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Dlaczego tak ważne jest nawadnianie organizmu?

Woda pełni bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Stanowi środowisko dla większości procesów metabolicznych w ustroju. Jest niezbędna do zajścia złożonych reakcji chemicznych, stanowi środek transportu dla składników odżywczych, tlenu, enzymów czy hormonów.

Woda, jako podstawowy składniki enzymów trawiennych, bierze również udział w procesach trawienia, umożliwia wchłanianie się składników odżywczych z przewodu pokarmowego. Wraz z nią usuwane są także z naszego organizmu toksyczne produkty przemiany materii.

Od wody zależy nasze dobre samopoczucie oraz prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Dodatkowo reguluje temperaturę ciała, chroni organizm przed przegrzaniem poprzez usuwanie nadmiaru ciepła wraz z potem. Bez wody niemożliwe byłoby też oddychanie. Woda nawilża śluzówki, gałki oczne, a nawet stawy.

Uczestniczy we wszystkich czynnościach wykonywanych przez organizm, w oddychaniu, ruchu mięśni, mruganiu czy połykaniu. Wpływa także na nasz wygląd.

Zazwyczaj jeśli chcemy zadbać o ciało i sprawić, aby nasza skóra na długo zachowała młody i świeży wygląd, stosujemy przeróżne kosmetyki i kremy, a tak naprawdę trzeba w pierwszej kolejności zadbać o jej nawodnienie od środka.

Objawy i skutki odwodnienia

Mimo, iż woda jest dla naszego organizmu tak ważna, nie potrafi on gromadzić ani magazynować jej zapasów. Ubytek wody trzeba więc systematycznie uzupełniać. Niestety, nie wszyscy mamy nawyk częstego popijania wody. Sięgamy po nią najczęściej, gdy poczujemy suchość w ustach i pragnienie. Tymczasem jak się okazuje to już za późno. Wzmożone pragnienie jest bowiem sygnałem alarmowym świadczącym o rozpoczęciu się procesu odwodnienia.

O odwodnieniu może świadczyć także rzadsze oddawanie moczu, jego ciemnożółty kolor, suchość śluzówek jamy ustnej i języka, wzdęty brzuch, brak apetytu oraz senność lub nadmierne pobudzenie. Odwodnienie jest najczęściej wynikiem biegunek, wymiotów lub gorączki. Może do niego dojść również podczas upałów, gdy tracimy wodę w wyniku nadmiernego pocenia się lub podczas mrozów, gdy dochodzi do znacznej utraty wody na skutek intensywnego oddawania ciepła z parą wodną podczas oddychania.

Ile pić aby się nie odwodnić?

Aby zapewnić naszemu organizmowi prawidłowe funkcjonowanie musimy codziennie zapewnić mu odpowiednie nawodnienie. Niestety odpowiedź na pytanie ile powinniśmy dziennie wypić nie jest taka łatwa i jednoznaczna. Od 1866 roku prowadzone są badania w celu ocenienia naszego dobowego zapotrzebowania na wodę. Niestety mimo upływu lat eksperci nie doszli do jednoznacznych wniosków.

Jednym ze sposobów określenia minimalnej ilości płynów jakie powinniśmy codziennie wypić jest pomnożenie 30 ml przez naszą wagę.

Ustalenie właściwego zapotrzebowania na wodę jest trudne m.in. z uwagi na różnice w warunkach klimatycznych, ogólnym stanie zdrowia, aktywności fizycznej, a także braku zobiektywizowanych wskaźników prawidłowego nawodnienia.

Przyjmuje się jednak, że dziennie powinniśmy wypijać co najmniej 1,5 litra wody, chociaż minimum ustalone przez ekspertów WHO wynosi 3 litry, czyli dwa razy więcej. Jednym ze sposobów określenia minimalnej ilości płynów jakie powinniśmy codziennie wypić jest też pomnożenie 30 ml przez naszą wagę.

Kiedy musimy wypić więcej?

Są jednak sytuacje, w których musimy wypić o wiele więcej. Gdy na dworze panują wysokie temperatury, albo pracujemy w suchych, klimatyzowanych pomieszczeniach lub gdy czeka nas duży wysiłek fizyczny zapotrzebowanie na wodę wzrasta.

Więcej wody potrzebujemy także na dużych wysokościach, ponieważ dochodzi do wzmożonej jej straty przez płuca oraz w przypadku zwiększenia wartości energetycznej diety, ponieważ wiąże się to z metabolizmem większej ilości składników odżywczych.

Więcej wody należy pić również na diecie z wysoką zawartością białka. Dochodzi wówczas do zwiększenia wydalania moczu – wynika to z konieczności usuwania dużych ilości toksycznych metabolitów białka. O wodzie należy pamiętać także w przypadku picia alkoholu, który doprowadza do odwodnienia organizmu.

Zadbaj o zdrowe nawyki

Większość z nas pije za mało. Przestawienie się na prawidłową ilość spożywanej wody często jest nie lada wyzwaniem. Na szczęście stopniowo możemy przyzwyczaić nasz organizm i wyrobić sobie nawyk sięgania po wodę.

Dobrym pomysłem jest posiadanie butelki z wodą zawsze po ręką.  W pracy niech woda stoi zawsze na biurku. Postawmy obok kubek i napełniajmy go gdy tylko jest pusty. Wychodząc z domu zabierzmy mała butelkę z wodą do torby. Jeśli w ciągu dnia czeka nas dużo ruchu i przemieszczania się, zabierzmy ze sobą butelkę 1,5 l wody i postawmy sobie za cel opróżnienie jej do końca dnia.

Pamiętajmy, trzeba się wyjątkowo mocno postarać, by wodę przedawkować, natomiast odwodnienie może być efektem nawet lekkiego zaniedbania.

Udostępnij:

1 komentarz

Skomentuj